Backgammon

Backgammon är ett brädspel som har rötterna i nuvarande Iran. Backgammon har troligtvis spelats i 50 00 år och är fortfarande ett populärt sällskapsspel. En äldre form av spelet är Bräde. Varje år anordnas internationella tävlingar i Backgammon och en årlig ranking finns att följa på nätet.

Regler

Backgammon spelas av två spelare. Varje spelare får 15 spelpjäser i svart eller vitt. Spelplanen utgörs av kvadranter och varje spelare har en hemkvadrant. Totalt finns det 24 rutor. Målet är att förflytta alla sina pjäser till hemkvadranten på motsatt sida av startläget.

Till spelet används två tärningar. Antalet steg avgörs av summan man får på tärningarna. Om man däremot slår två likadana siffror, till exempel 3 – 3, så ska stegen dubbleras, det vill säga 3 -3 -3 -3. En spelpjäs får inte landa på en ruta som motståndaren har en spelpjäs på, utan får stanna innan hindret. Om en spelare har en ensam pjäs på en ruta, så kan motståndaren slå ut den. När samtliga spelpjäser hamnat i den sista kvadranten, är det dags att börja plocka ut pjäserna. Tärningsslagen avgör vilka spelpjäser som kan plockas ut. Vinner gör den som först får ut alla sina spelpjäser.

Variationer och taktik

Reglerna för Backgammon varierar beroende på utgåva och land, och en av varianterna är så kallad Jacoby rule där man spelar om pengar. En annan variant är dubblering, där poänginsatsen dubbleras.

Varianter av Backgammon finns även bland onlinespelen, både på avancerad och nybörjarnivå. Medlemsgrupper kan ha ett rankingsystem och diskutera spelet i forum.

Oavsett vilket av spelen man väljer, så kan man förbättra sitt spel genom att använda taktik. Det gäller att försvåra för sin motspelare att få ut alla spelpjäser och att kunna förutse dennes drag. Även om Backgammon till stor del består av slump eller sannolikhet tack vare tärningarnas slag och motståndarens plan, så finns det en poäng med att förädla taktiken i detta uråldriga spel.