Arimaa

Arimaa är ett brädspel och ett så kallat strategispel som kan spelas på ett vanligt schackbräde. Spelet kan spelas med de traditionella schackpjäserna men vanligtvis är dessa ersatta med djurliknande pjäser. Spelets alla 16 pjäser placeras ut på spelplanen, pjäserna består av en elefant, två hästar, en kamel, två hundar, två katter och åtta harar. Dessa pjäser är i guld och silver och det är spelaren med guldiga pjäser som börjar med sitt drag. Spelets koncept och regler påminner mycket om Schack men detta är bara vid första anblick, Arimaa har nämligen många klurigheter som kan verka avancerade till en början. Därför är det fördelaktigt att lära sig spelets regler innan man sätter igång och spelar, du kan numera spela Arimaa online. För att du ska vinna en spelomgång i Arimaa finns det tre krav som måste uppfyllas. Främst är det att du lyckas få över en av hararna till den andra spelarens rad. Ett annat sätt är att putta eller så kallat fälla din motståndares alla harar. Det sista alternativet som är mest ovanligt är att du lyckas ställa den andra spelaren i en position som gör det omöjligt för denne att förflytta sina pjäser. Hararna har alltså en mycket viktig roll i detta spel.

Strategispel

Ett strategispel är helt enkelt ett spel där det krävs ett strategiskt tänk, precis som i schack gäller det att tänka innan man gör sitt drag. Ett strategiskt spel kan förekomma i olika sorter. Det kan vara, som i detta fall ett brädspel men också datorspel eller kortspel exempelvis. Eftersom det är du och en motspelare finns det också olika regler för hur det ska gå till. I spelet Arimaa så börjar man med en tom bräda och det finns ingen fast startposition för djurfigurerna. Alla rör sig på samma sätt som i schack, framåt, bakåt, vänster och höger.